Povozi divjadi v letu 2022

Na slovenskih cestah je bilo leta 2022 povoženih kar 6806 divjih živali, kar je 545 živali več kot leta 2020. To tudi pomeni, da vozniki povozimo okrog 18 divjih živali oz. divjadi na dan; vlaki dodatno povozijo še 161 divjadi.
Nesreče, ki vključujejo navedene živalske vrste, povzročajo določene težave, in sicer:
- ogrožajo varnost v cestnem prometu;
- ustvarjajo obsežno gospodarsko breme (vsako leto presegajo 10 milijonov evrov);
- prispevajo k visoki stopnji smrtnosti med živalsko populacijo in so potencialna nevarnost za dolgoživost ogroženih vrst.
Zato si slovenski upravljavci s cestami in lovišči ter raziskovalci prizadevajo, da bi se število povoženih živali zmanjšalo. Vir: Lovski informacijski sistem Lisjak.
Čemu služijo modri odsevniki na cestnih smernikih (obcestnih količkih)?
Odgovor je: Za odvračanje divjadi.
Direkcija RS za infrastrukturo (DRSI) skupaj z raziskovalci divjadi, upravljavci lovišč in Lovsko zvezo Slovenije že vrsto let vlaga precejšnje napore za zmanjšanje števila trkov vozil z divjadjo na slovenskih državnih cestah. V letu 2019 so tako v sodelovanju s partnerji namestili:
zvočne odvračalne naprave in modre svetlobne odsevnike na kar 414 problematičnih odsekov državnih cest v 169 loviščih oz. v skupni dolžini preko 360 km. Zvočna odvračala so bila nameščena na 40 odsekov v dolžini 10 km, svetlobna odvračala – modri odsevniki pa na 374 odsekov v skupni dolžini 354 km. Vir: Lovska zveza Slovenije.
Svetlobna odvračala na cestnih smernikih (obcestnih količkih)

Modri odsevniki, ki so nameščeni na cestnih smernikih – odganjajo divjad oz. s svojo modro svetlobo preprečujejo prehod divjadi čez cesto. Tam kjer so nameščeni, se je bistveno zmanjšalo število prometnih nesreč z divjadjo.
- V SLO je nameščenih več kot 25.000 teh odsevnikov, po podatkih pa jih bo v kratkem nameščenih skupno več kot 28.000.
- Nameščeni so predvsem na področjih in odsekih cest, kjer divjad pogosto prečka cesto. Aktivni so le ponoči, ko z žarometi osvetimo ta odsevnik.
- Na nekaterih odsekih, kjer so nameščeni ti odsevniki, se je število trkov v živali zmanjšalo od 30% pa tudi do 50%.
- Divjad zazna in vidi le svetlobne spektre/odtenke zelene in modre barvne. Modro barvo, ki je drugače v naravi ni, divjad dojema kot opozorilno barvo. Prav zaradi tega ima modra svetloba, ki jo oddajajo ti odsevniki tako pomembno vlogo. Modri odsevnik deluje tako, da žaromet vozila osveti odsevnik, ki odbito svetlobo modre barve odbije in s tem se ustvari svetlobna ovira. Torej modra barva pomeni za divjad, da se nekaj nenavadnega/posebnega dogaja oz. da je v področju okoli ceste nek tujek, oz. pomeni za njih neko resno opozorilo. S prečkanjem ceste zaradi vsega tega počaka oz. se tega področja, v času, ko je odsevnik osvetljen z žarometi vozila, izogiba.
- V nekaterih primerih so modri odsevniki postavljeni – v nizu (slika 2), da v trenutkih, ko so osvetljeni, ustvarijo navidezno »zaveso oz. svetlobno ograjo« modre barve, ki se ji divjad praviloma ne približa.
Zvočna odvračala v cestnih smernikih (obcestnih količkih)
Zraven modrih odsevnikov se uveljavljajo tudi zvočna odvračala, ki so nameščena neposredno v cestni smernik. Ta odvračala ob zaznavi bližajočega se vozila, oddajajo za divjad moteč visokofrekvenčni zvočni signal, ki divjad odvrača od trase ceste in se le ta umakne globlje v gozd.
Ekipa eCPP.si vam želi varno željo! Preverite še kako ravnamo, če pride do trka z divjadjo